Bij het opstarten van een bedrijf zijn er verschillende zaken om goed over na te denken. U dient een goed plan te hebben met betrekking tot de diensten en producten die u aan wilt bieden, maar u dient tevens goed na te denken over de uitstraling en de promotie van uw bedrijf. Hoe wilt u overkomen op uw klanten? En hoe maakt u in één oogopslag duidelijk waar uw bedrijf voor staat? Dat zijn allemaal belangrijke elementen om over na te denken.
U krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk. Uw (potentiële) klanten vormen deze eerste indruk vaak aan de hand van uw logo. Ze bezoeken bijvoorbeeld uw website, krijgen een folder of flyer van u onder ogen of ontvangen een offerte of een factuur. En als het goed is dan is het eerste dat hierbij in het oog springt … uw logo!
Het is derhalve verstandig om niet te licht over een logo te denken. Een logo is een belangrijk element in uw bedrijfsvoering en uw klanten komen uw logo voortdurend weer tegen. Een logo moet herkenbaar zijn en moet staan voor hetgeen u uit wilt dragen met uw bedrijf.
Als u niet wilt gaan voor een dertien-in-een-dozijn logo dan doet u er verstandig aan een logo te laten ontwerpen. U kunt op deze manier precies uw wensen en eisen die u aan een logo stelt kenbaar maken en krijgt uiteindelijk een logo op maat. De kosten hiervan zullen hoger zijn dan een standaard logo, maar doordat u op deze manier een eigen ‘corporate identity’ ontwikkeld is dit het geld uiteindelijk dubbel en dwars waard.
Hoe moet mijn logo eruit zien?
Het uiterlijk van uw logo is natuurlijk geheel afhankelijk van uw wensen. Trap echter niet in de valkuil om een te druk logo te kiezen. Vaak stellen ondernemers zoveel eisen aan een logo dat het voor de ontwerper te ingewikkeld wordt om uit te werken of resulteert dit in een logo dat te druk is. Soms zijn de simpelste logo’s het meest effectief. Denk bijvoorbeeld aan grote merken als Coca Cola of een winkelketen als de HEMA. De stijl en sfeer van het logo wordt met name gevormd door de tekst en niet door een afbeelding of een illustratie. Wilt u dus een afbeelding of illustratie toevoegen aan uw logo, probeer dit dan zo simpel en helder mogelijk te houden. Uw toekomstige klanten moeten in één oogopslag zien waar uw bedrijf voor staat en uw logo moet vooral herkenbaar zijn. Denk hierbij ook goed na over de kleurstelling van uw logo. Ook dit is essentieel voor een goed logo.
Conclusie
Een goed logo maakt dus meteen duidelijk waar u en uw bedrijf voor staan, waarbij goed nagedacht is over zaken als design, kleurstelling en uitstraling. Een logo waar u zelf trots op kunt zijn, maar wat ook duidelijk over komt op uw klanten.